کد مطلب:276291 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:200

حق بقاء در دنیا
باید توجه داشته باشی كه اگر امام زمان - عجّل اللَّه فرجه الشریف - نبود، یك ساعت هم زنده نمی ماندی و بلكه هیچ چیز در این دنیا برقرار نمی بود، دلیل بر این معنی روایتی است كه ثقة الاسلام كلینی در كافی به سند صحیحی از حسن بن علی الوشّاء آورده است كه گفت: از حضرت ابوالحسن امام رضاعلیه السلام پرسیدم كه: آیا زمین به غیر امام باقی می ماند؟ فرمود: نه. گفتم: این طور روایت كرده اند كه در حالی زمین [بدون امام] باقی بماند كه خداوند بر بندگان خشم گرفته باشد؟ فرمود: خیر، باقی نماند، در این صورت درهم فرو ریزد. [1] .

2 - در روایت دیگری از حضرت ابوعبد اللَّه صادق علیه السلام آماده است: اگر زمین بدون امام بماند، از هم می پاشد. [2] .

3 - شیخ صدوق در كتاب كمال الدین به سند قوی مثل صحیح یا صحیح - بنابر قول صحیح - از ابوحمزه ثمالی از حضرت جعفر بن محمد صادق از پدرش از پدرانش علیهم السلام روایت كرده كه: پیغمبر اكرم صلی الله علیه وآله فرمود: جبرئیل از پروردگار عالم جلّ جلاله برایم نقل كرد كه فرمود: هر آن كه بداند كه جز من هیچ خدایی نیست و محمد بنده و رسول من و علی بن ابی طالب خلیفه من و امامان از فرزندان او حجّت های من می باشند. به رحمت خود، او را به بهشت داخل نمایم و به عفو و بخشش از آتش نجاتش می دهم و او را در پناه



[ صفحه 94]



خود جای خواهم داد و كرامت خود را برای او واجب و نعمتم را بر وی تمام نمایم؛ و اگر درخواستی داشته باشد برآورده سازم؛ و اگر سكوت كند [با رحمت و نعمت] آغاز كنم و اگر بدی كند او را رحم نمایم و اگر از من فرار كند او را فراخوانم و اگر [پس از اعراض] به سوی من بازگردد او را بپذیرم و اگر در خانه ام را بكوبد به رویش بگشایم. و هر كس شهادت به لا إله إلاّ اللَّه بدهد، یا آن ها را شهادت بدهد ولی محمّدصلی الله علیه وآله را به عنوان بنده و فرستاده من گواهی ندهد، یا آن را شهادت بدهد امّا نپذیرد كه علی بن ابی طالب علیهما السلام خلیفه من است، یا به آن اعتراف كند ولی نپذیرد كه امامان از فرزندان او حجّت های منند، نعمت مرا انكار كرده و عظمت مرا كوچك شمرده و به آیات و كتب كفر ورزیده است. اگر مرا قصد كند محجوب سازم و اگر درخواستی داشته باشد محرومش نمایم، و اگر مرا فرا خواند ترتیب اثر ندهم، و اگر دعا كند اجابت ننمایم، و اگر به من امید بندد نومیدش كنم، این جزایی است كه از من به او می رسد و من به بندگانم ظلم نمی كنم.

در این هنگام جابر بن عبد اللَّه انصاری برخاست و عرضه داشت: یا رسول اللَّه! امامان از فرزندان علی بن ابی طالب كیانند؟ فرمود: حسن و حسین دو سیّد جوانان اهل بهشت، سپس سید العابدین زمانش علی بن الحسین، سپس باقر محمد بن علی - كه ای جابر تو البته او را درك خواهی كرد پس هرگاه او را دیدی سلام مرا به او برسان - سپس صادق جعفر بن محمد، سپس كاظم موسی بن جعفر، سپس رضا علی بن موسی، سپس تقی محمد بن علی، سپس نقی علی بن محمد، سپس زكی حسن بن علی، سپس فرزندش قائم به حقّ، مهدی امّت من كه زمین را از عدل و داد پر كند همان طور كه از ظلم و ستم پر شده باشد. ای جابر! آنان خلفا و اوصیا و اولاد و عترت منند، هر آن كه آنان را اطاعت كند مرا اطاعت كرده و هر كه ایشان را معصیت كند مرا معصیت نموده، و هر آن كه منكر یكی یا همه ایشان گردد مرا منكر شده، خداوند آسمان را به آن ها نگهداشته تا بر زمین خراب نشود و زمین را حفظ كرده تا اهلش را نلرزاند. [3] .

و در غیبت نعمانی از امام صادق علیه السلام از امیر مؤمنان علی علیه السلام آمده است كه فرمود: و بدانید كه زمین از حجّت الهی خالی نمی ماند و لیكن خداوند چشم باطن بندگانش را از شناختن



[ صفحه 95]



امام كور می كند به خاطر ظلم و ستم و اسراف آنان بر خودشان و اگر زمین یك ساعت از حجّت الهی خالی بماند اهلش را فرو می برد. [4] .

و اخبار در این باره بسیار زیاد است.


[1] اصول كافي: 179:1.

[2] اصول كافي: 179:1.

[3] كمال الدين: 258:1.

[4] الغيبة، ابن ابي زينب نعماني: 141.